INTRODUCERE
Cu o populatie de 21.000 de
personae, Orăştia este un oras situat în sud-vestul Transilvaniei, în centrul
culoarului Orăştiei, la sud de râul Mureş şi la marginea de vest a Câmpului
Pâinii ea apartinand de judetul Hunedoara
Vegetaţia este formată din plante
hidrofile lemnoase ca salcia, plopul, răchita, arinul. La marginea oraşului se
întâlnesc livezi cu pomi fructiferi şi viţa-de-vie, mai ales pe dealul Holumb.
În sudu-estul şi vestul oraşului se află coline şi dealuri împădurite. Aici
creşte stejarul, meseacănul, alunul, rugul de mure, rugul de zmeură, socul,
măceşul.
Lumea animală ce populează pădurile din împrejurimile oraşului este reprezentată prin: mistreţ, lup, vulpe, veveriţă, căpriorul. Pe câmpliile din jurul oraşului poate fi întâlnit iepurele sălbatic.
Lumea animală ce populează pădurile din împrejurimile oraşului este reprezentată prin: mistreţ, lup, vulpe, veveriţă, căpriorul. Pe câmpliile din jurul oraşului poate fi întâlnit iepurele sălbatic.
POLUAREA DESEURILOR PROVENITE DIN CONSTRUCTII
In
zona de sud-vest a periferiei orasului, si anume zona “Dealul Mic” , padurile
si spatiile verzi sunt populate cu mormane de deseuri provenite din
activitatile de construire a imobilelor.
Acestea sunt formate din lemn,
metale, cabluri, compusi minerali, pietris, mortar, deseuri de beton si
zidarie, de ciment si ipsos, resturi de materiale de constructii, produsi
chimici si alte materiale auxiliare, materiale izolante, materiale plastice,
reziduuri metalice, sticla si chiar deseuri menajere si de uz casnic cum ar fi,
ambalaje si resturi de alimente.
PRINCIPIILE
DE MEDIU INCALCATE
Principiile de baza incalcate in ce
priveste O.G. 195/2005 privind protectia mediului conform art.3ar fi:
·
Principiul
retinerii poluantilor la sursa (lit. d) dat fiind faptul ca elementele
poluatoare se aflau intr-un domeniu public si afecta in mod direct mediul atat
din punct de vedere al vegetatiei dar si al faunei, a solului si de ce nu a
aerului prin aerosolii antrenati din moloz;
·
Principiul
“poluatorul plateste” (lit. e) – am ajuns la aceasta concluzie cum ca si acest
principiu a fost incalcat deoarece nu cred ca poluatorul ar fi fost sanctionat
avand in vedere ca nu s-au luat masuri in privinta deseurilor depozitate
necorespunzator;
·
Principiul
conservarii biodiversitatii si a ecosistemelor (lit. f) a fost incalcat prin
nepasarea poluatorului de a contamina atat solul cat si vegetatia, fapt ce duce
la o dereglare la scala redusa a ecosistemului vietuitoarelor din zona;
·
Principiul
de utilizare durabila a resurselor naturale a fost nerespectat prin faptul ca
nu a predat deseurile reciclabile unor operatori economici pentru
revalorificarea produselor provenite din constructii;
LEGI SI ACTE NORMATIVE INCALCATE
In opinia mea un prim pas gresit al
acestei situatii ar fi conform O.G
privind protectia mediului al art.4 (modificat prin Legea nr. 265/2006)lit. b),
c) si m) modul de implementare a princiipilor privind adoptarea programelor de
dezvoltare cu respectarea cerintelor de mediu; corelarea intre planul de amenajare si urbanism cu cea
de mediu si reabilitarea zonelor afectate de poluare, astfel incalcandu-se si
conceptul de dezvoltare durabila.
A mai fost incalcata de asemenea si
obligatia autoritatilor si tuturor persoanelor fizice sau juridice de a proteja
mediul. Autoritatile trebuie sa colaboreze in vederea implementarii si
respectarii legislatie in ce priveste protectia mediului conform art. 6 (1)
si(2).
Gestionarea deseurilor nu s-a realizat
in conditii de siguranta pt sanatatea mediului si chiar al populatiei, dat
fiind locatia apropiata a deseurilor fata de spatiul de locuit, si mai ales ca
aceste deseuri au fost depozitate intr-un spatiu public, conservarea si
amenajarea teritoriului neconstituind o prioritate pentru
generatorul/generatorii de deseuri. Chiar daca nu reprezinta un pericol major
pentru populatie, decat prin aerosolii ce pot fi antrenati de vant, solul si
substratul acestuia si ecosistemul vietuitoarelor de dimensiuni mici din zona
cu siguranta sunt afectate si astfel se incalca
art. 29 si art. 65 al O.G sus mentionate.
Atat persoanele fizice sau juridice
care se fac vinovati de aceasta poluare, si autoritatile administratiei locale
au incalcat obligatiile conform art 70. cum ar fi:
·
Lit(a)-modif
prin legea nr. 265/2006 – aici se aplica obligatia de protejare a peisjului;
·
Lit.(b)
– obligatia de mentinere a fondului peisagistic cat si refacerea din punct de
vedere peisagistic a ecosistemelor
zonelor deteriorate;
·
Lit.
(c) – obligativitatea fiecaruia de depozitare a deseurilor fara a prejudicia
ambientul;
·
Lit.
(h) - de a nu degrada mediul prin depozite necontrolate de deseuri de orice
factura;
·
Lit.
(i) – obligatia persoanelor fizice si juridice deopotriva de a intretine si
infrumuseta locuintele si imprejurimile acestora
Alte obligatii incalcate ar mai fi
art. 94 1) lit. a), b), f), g), i), m),
o) si 2) privind solicitarea si obtinerea actelor de reglementare necesare,
respectarea acestora, permiterea accesului persoanelor autorizate pentru
control, realizarea in totalitate si la termen a masurilor impuse, depozitarea
deseurilor in mod corespunzator in spatiile special amenajate pentru acestea,
aplicarea masurilor de protectie a mediului terestru, remedierea ecosistemelor
terestre afectate precum si anuntarea autoritatilor atunci cand mediul este pus
in pericol.
De asemenea, conform H.G. 1470/2004
privind gestiunea deseurilor provenite din activitati de constructii, respectiv
demolari a fost incalcat art. 4- (cu
exceptia (6), (7), (8) si (9)). Atributiile privind gestionarea deseurilor
revenea fie in mod direct titularului activitatii de constructii fie prin
contract titularului sau administratiei publice locale cu operatori economici
sau cu un operator al serviciilor de salubritate. Dupa parerea mea alineatele
mai sus amintite nu au fost incalcate deoarece cred ca singura persoana(persoane)
responsabila(le) e generatorul care fie din comoditate, fie din nepasare sau
nestiinta, a incalcat aceste prevederi, fara ca autoritatile sa fie in
cunostiinta de cauza.
Tot potrivit H.G 1470/2004 s-a
incalcat art. 5 prin:
1)
(1)-
lit. :
a)
nerespectarea ierarhiei deseurilor: prevenire, pregatire
pentru reutilizare, reciclare, valorificare si eliminarea deseurilor
b)
nu
s-a tinut evidenta cantitativa a diferitelor categorii de deseuri
c)
nu
s-au sortat deseurile la locul de producere
d)
nu au
fost predate deseurile reciclabile unor operatori economici autorizati
e)
nu
s-a asigurat reutilizarea sau valorificarea deseurilor prin mijloace proprii
f)
nu
s-a asigurat finantarea gestionarii corespunzatoare a deseurilor
g)
nu a
fost depusa nici o suma de bani intr-un cont administrat de autoritatile locale in vederea gestinarii
deseurilor rezultate inaintea inceperii lucrarilor de constructie respectiv
demolare
h)
nu a
fost depus (presupun doar) un plan de gestionare a deseurilor rezultate catre
autoritatile competente de a emite autorizatii de construire sau demolare
2)
Nu a
fost incheiat un contract cu operatori economici autorizati sa colecteze si sa
transporte deseurile provenite din constructii(este o presupunere deoarece nu
pot spune daca a fost incheiat un contract insa nu a fost respectat sau nu a
fost incheiat nici un fel de document in sensul acesta; asta este datorita
informatiilor precare asupra poluatorului)
3) Este interzisa eliminarea prin depozitare a deşeurilor
reciclabile/valorificabile provenite din
activităţile de construcţii.
4) Chiar daca se executa lucrari de
construire fara autorizatie, este obligatorie semnarea unui contract cu un
operator economic sau de salubritate capabil sa gestioneze corespunzator
deseurile.
Art. 6 1), 2), 3) si 4) este
incalcat prin prisma nerespectarii obtinerii acordului de preluare a deseurilor
de catre un operator, si de a se respecta acest acord atat de persoana fizica
sau juridica cat si de operatorul economic.
SANCTIUNI
·
Ordonanta de urgenta nr. 195/2005
Art 96
(1) constituie
contraventii si se pedepseste cu amenda intre
3.000-6.000 lei pentru persoane fizice si intre 25.000-50.000
pentru persoane juridice urmatoarele
v 7. Pentru neprevenirea deteriorarii mediului
geologic
v 8. Pentru nerespectarea conditiilor prevazute in
acordul si autorizatia de mediu
v 11. Pentru
neprotejarea florei si faunei salbatice, nementinand astfel echilibrulecologic
si nerespectand conceptul de exploatare
durabila
v 12. (modificat
prin legea nr. 265/2006) pentru neaplicarea masurilor obligatorii de mentinere
a spatiilor verzi din apropierea locuintelor.
v 15. Pentru
depozitarea necontrolata de desuri
(2)(modificat prin
legea 265/2006) constituie contraventii si se pedepseste cu amenda intre 5.000-
10.000 lei pentru persoanele fizice si intre 30.000-60.000 lei pentru
persoanele juridice urmatoarele:
v 13. Pentru
nefurnizarea datelor corecte pentru elaborarea evaluarilor impactului asupra
mediului, sis nefurnizarea rapoartelor de amplasament
v 25. Pentru
distrugerea habitatelor naturale, a florei si faunei
(3)( modificat prin
legea 265/2006) constituie contraventii si se pedepseste cu amenda intre 7.500-
15.000 lei pentru persoanele fizice si intre 50.000-100.000 lei pentru
persoanele juridice urmatoarele:
v 14. Pentru
nerepararea prejudiciului si a urmarii acestuia, potrivit principului
“poluatorul palteste”
·
Hotarare Guvernamentala nr. 1470/2004
Art 13
(1)Următoarele fapte constituie contravenţii şi se
sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei pentru persoane fizice şi
de la 10.000 lei la 30.000 lei pentru persoane juridice pentru nerespectarea
urmatoarelor prevederi :
v
Art.4,
(5) deseurile un au fost sortate, colectate, pretratate, tratate,
valorificate si eliminate in amplasamentele operatorilor economici
v Art. 5 (1), c)
titularul activitatii de constructie nu a sortat deseurile de pe amplasamentul
respective la locul de producere
(4) pentru nepredarea pe baza de contract a
deseurilor unui operator economic
v Art. 8 (1) titularul
activitatii de constructii un a raportat autoritatii locale de mediu realizarea
obiectivelor naţionale de reciclare/valorificare, şi cantităţile de deşeuri
provenite din activităţile de construcţii, potrivit prevederilor Hotărârii
Guvernului nr. 856/2002, cu completările ulterioare
v Art. 10 (4)
Deţinătorul de deşeuri este responsabil să efectueze analiza deşeurilor
generate, în situaţia în care există suspiciuni privind conţinutul de substanţe
periculoase, pentru a determina natura acestor substanţe, în scopul respectării
condiţiilor de depozitare
v
Art 17 pregatirea deseurilor provenite din constructii
pentru valorificare si reutilizare
(2) Următoarele fapte constituie contravenţii
şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 8.000 lei pentru persoane
fizice şi de la 30.000 lei la 50.000 lei pentru persoane juridice pentru
nerespectarea urmatoarelor prevederi :
v Art 4.
(2) pregatirea deseurilor in scopul
reutilizarii si reciclarii
v Art 5.
(1) –b)tinerea unei evidente
cantitative a difeirtelor tipuri de deseuri
-d)sa predea
deseurile reciclabile si reutilizabile unor operatori economici autorizati
-e) să asigure reutilizarea, valorificarea,
reciclarea deşeurilor prin mijloace proprii daca e cazul
-g) să depună o
sumă de bani într-un cont de trezorerie administrat de autoritatea
administraţiei publice locale, înainte de începerea lucrărilor de construire
sau desfiinţare, care să asigure gestionarea corectă a deşeurilor
-h) să depună la
autoritatea emitentă a autorizaţiei de construire /desfiinţare, înainte de
începerea lucrării, un plan de gestionare a deşeurilor din construcţii
(2) Titularul activităţii de construcţii are
obligaţia să încheie contracte cu operatori economici autorizaţi să colecteze
si să transporte deşeurile provenite din activităţile de construcţii
(3) Se interzice eliminarea prin depozitare a
deşeurilor reciclabile/ valorificabile provenite din activităţile de
construcţii
MASURI DE PREVENIRE
Daca aceste fapte ar fi sesizate,autoritatile
administratiei publice locale ar trebui sa stabileasca gravitatea actiunilor si
sa amendeze persoana sau persoanele responsabile, potrivit art. 97 al OUG
195/2005 (modif. prin Legea nr. 265/2006).
Conditionarea mult mai aspra asupra acordarii autorizatiilor de
construire respectiv desfiintare ar duce la o rata mult scazuta a deseurilor
depozitate necontrolat. De asemenea, respectarea cu strictete a sanctiunilor ar
descuraja populatia in acest sens.
O mai
buna promovare si informare a importantei efectului asupra mediului atat pentru
autoritatile publice cat si pentru populatie asa cum este mentionat si in art .
90 e) a OUG 195/2005.
Imbunatatirea supravegherii un doar a operatorilor economici (art. 90 h)
– OUG 195/2005) ci si a populatiei, fapt ce ar duce la o mai buna conservare si
protejare a zonelor verzi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu