sâmbătă, 21 ianuarie 2012

Deseurile provenite din activitatile de constructii - situatie ipotetica


INTRODUCERE
           Cu o populatie de 21.000 de personae, Orăştia este un oras situat în sud-vestul Transilvaniei, în centrul culoarului Orăştiei, la sud de râul Mureş şi la marginea de vest a Câmpului Pâinii ea apartinand de judetul Hunedoara
           Vegetaţia este formată din plante hidrofile lemnoase ca salcia, plopul, răchita, arinul. La marginea oraşului se întâlnesc livezi cu pomi fructiferi şi viţa-de-vie, mai ales pe dealul Holumb. În sudu-estul şi vestul oraşului se află coline şi dealuri împădurite. Aici creşte stejarul, meseacănul, alunul, rugul de mure, rugul de zmeură, socul, măceşul.
           Lumea animală ce populează pădurile din împrejurimile oraşului este reprezentată prin: mistreţ, lup, vulpe, veveriţă, căpriorul. Pe câmpliile din jurul oraşului poate fi întâlnit iepurele sălbatic.
 
POLUAREA DESEURILOR PROVENITE DIN CONSTRUCTII
             In zona de sud-vest a periferiei orasului, si anume zona “Dealul Mic” , padurile si spatiile verzi sunt populate cu mormane de deseuri provenite din activitatile de construire a imobilelor.
            Acestea sunt formate din lemn, metale, cabluri, compusi minerali, pietris, mortar, deseuri de beton si zidarie, de ciment si ipsos, resturi de materiale de constructii, produsi chimici si alte materiale auxiliare, materiale izolante, materiale plastice, reziduuri metalice, sticla si chiar deseuri menajere si de uz casnic cum ar fi, ambalaje si resturi de alimente.
       
               
 PRINCIPIILE DE MEDIU INCALCATE
           Principiile de baza incalcate in ce priveste O.G. 195/2005 privind protectia mediului conform art.3ar fi:
·         Principiul retinerii poluantilor la sursa (lit. d) dat fiind faptul ca elementele poluatoare se aflau intr-un domeniu public si afecta in mod direct mediul atat din punct de vedere al vegetatiei dar si al faunei, a solului si de ce nu a aerului prin aerosolii antrenati din moloz;
·         Principiul “poluatorul plateste” (lit. e) – am ajuns la aceasta concluzie cum ca si acest principiu a fost incalcat deoarece nu cred ca poluatorul ar fi fost sanctionat avand in vedere ca nu s-au luat masuri in privinta deseurilor depozitate necorespunzator;
·         Principiul conservarii biodiversitatii si a ecosistemelor (lit. f) a fost incalcat prin nepasarea poluatorului de a contamina atat solul cat si vegetatia, fapt ce duce la o dereglare la scala redusa a ecosistemului vietuitoarelor din zona;
·         Principiul de utilizare durabila a resurselor naturale a fost nerespectat prin faptul ca nu a predat deseurile reciclabile unor operatori economici pentru revalorificarea produselor provenite din constructii;
 
LEGI SI ACTE NORMATIVE INCALCATE
          In opinia mea un prim pas gresit al acestei situatii ar fi conform  O.G privind protectia mediului al art.4 (modificat prin Legea nr. 265/2006)lit. b), c) si m) modul de implementare a princiipilor privind adoptarea programelor de dezvoltare cu respectarea cerintelor de mediu; corelarea  intre planul de amenajare si urbanism cu cea de mediu si reabilitarea zonelor afectate de poluare, astfel incalcandu-se si conceptul de dezvoltare durabila.
          A mai fost incalcata de asemenea si obligatia autoritatilor si tuturor persoanelor fizice sau juridice de a proteja mediul. Autoritatile trebuie sa colaboreze in vederea implementarii si respectarii legislatie in ce priveste protectia mediului conform art. 6 (1) si(2).
         Gestionarea deseurilor nu s-a realizat in conditii de siguranta pt sanatatea mediului si chiar al populatiei, dat fiind locatia apropiata a deseurilor fata de spatiul de locuit, si mai ales ca aceste deseuri au fost depozitate intr-un spatiu public, conservarea si amenajarea teritoriului neconstituind o prioritate pentru generatorul/generatorii de deseuri. Chiar daca nu reprezinta un pericol major pentru populatie, decat prin aerosolii ce pot fi antrenati de vant, solul si substratul acestuia si ecosistemul vietuitoarelor de dimensiuni mici din zona cu siguranta sunt afectate si astfel se incalca  art. 29 si art. 65 al O.G sus mentionate.
           Atat persoanele fizice sau juridice care se fac vinovati de aceasta poluare, si autoritatile administratiei locale au incalcat obligatiile conform art 70. cum ar fi:
·         Lit(a)-modif prin legea nr. 265/2006 – aici se aplica obligatia de protejare a peisjului;
·         Lit.(b) – obligatia de mentinere a fondului peisagistic cat si refacerea din punct de vedere peisagistic a ecosistemelor  zonelor deteriorate;
·         Lit. (c) – obligativitatea fiecaruia de depozitare a deseurilor fara a prejudicia ambientul;
·         Lit. (h) - de a nu degrada mediul prin depozite necontrolate de deseuri de orice factura;
·         Lit. (i) – obligatia persoanelor fizice si juridice deopotriva de a intretine si infrumuseta locuintele si imprejurimile acestora
 
          Alte obligatii incalcate ar mai fi art. 94  1) lit. a), b), f), g), i), m), o) si 2) privind solicitarea si obtinerea actelor de reglementare necesare, respectarea acestora, permiterea accesului persoanelor autorizate pentru control, realizarea in totalitate si la termen a masurilor impuse, depozitarea deseurilor in mod corespunzator in spatiile special amenajate pentru acestea, aplicarea masurilor de protectie a mediului terestru, remedierea ecosistemelor terestre afectate precum si anuntarea autoritatilor atunci cand mediul este pus in pericol.
          De asemenea, conform H.G. 1470/2004 privind gestiunea deseurilor provenite din activitati de constructii, respectiv demolari a fost incalcat  art. 4- (cu exceptia (6), (7), (8) si (9)). Atributiile privind gestionarea deseurilor revenea fie in mod direct titularului activitatii de constructii fie prin contract titularului sau administratiei publice locale cu operatori economici sau cu un operator al serviciilor de salubritate. Dupa parerea mea alineatele mai sus amintite nu au fost incalcate deoarece cred ca singura persoana(persoane) responsabila(le) e generatorul care fie din comoditate, fie din nepasare sau nestiinta, a incalcat aceste prevederi, fara ca autoritatile sa fie in cunostiinta de cauza.
            Tot potrivit H.G 1470/2004 s-a incalcat art. 5 prin:
1)      (1)- lit. :
a)      nerespectarea  ierarhiei deseurilor: prevenire, pregatire pentru reutilizare, reciclare, valorificare si eliminarea deseurilor
b)      nu s-a tinut evidenta cantitativa a diferitelor categorii de deseuri
c)      nu s-au sortat deseurile la locul de producere
d)     nu au fost predate deseurile reciclabile unor operatori  economici autorizati
e)      nu s-a asigurat reutilizarea sau valorificarea deseurilor prin mijloace proprii
f)       nu s-a asigurat finantarea gestionarii corespunzatoare a deseurilor
g)      nu a fost depusa nici o suma de bani intr-un cont administrat  de autoritatile locale in vederea gestinarii deseurilor rezultate inaintea inceperii lucrarilor de constructie respectiv demolare
h)      nu a fost depus (presupun doar) un plan de gestionare a deseurilor rezultate catre autoritatile competente de a emite autorizatii de construire sau demolare
2)      Nu a fost incheiat un contract cu operatori economici autorizati sa colecteze si sa transporte deseurile provenite din constructii(este o presupunere deoarece nu pot spune daca a fost incheiat un contract insa nu a fost respectat sau nu a fost incheiat nici un fel de document in sensul acesta; asta este datorita informatiilor precare asupra poluatorului)
3)      Este interzisa eliminarea prin depozitare a deşeurilor reciclabile/valorificabile provenite  din activităţile de construcţii.
4)      Chiar daca se executa lucrari de construire fara autorizatie, este obligatorie semnarea unui contract cu un operator economic sau de salubritate capabil sa gestioneze corespunzator deseurile.
            Art. 6 1), 2), 3) si 4) este incalcat prin prisma nerespectarii obtinerii acordului de preluare a deseurilor de catre un operator, si de a se respecta acest acord atat de persoana fizica sau juridica cat si de operatorul economic.

SANCTIUNI
·         Ordonanta de urgenta nr. 195/2005
Art 96  
      (1) constituie contraventii si se pedepseste cu amenda intre  3.000-6.000 lei pentru persoane fizice si intre 25.000-50.000 pentru  persoane juridice urmatoarele
v  7.  Pentru neprevenirea deteriorarii mediului geologic
v  8.  Pentru nerespectarea conditiilor prevazute in acordul si autorizatia de mediu
v  11. Pentru neprotejarea florei si faunei salbatice, nementinand astfel echilibrulecologic si nerespectand conceptul de  exploatare durabila
v  12. (modificat prin legea nr. 265/2006) pentru neaplicarea masurilor obligatorii de mentinere a spatiilor verzi din apropierea locuintelor.
v  15. Pentru depozitarea necontrolata de desuri

       (2)(modificat prin legea 265/2006) constituie contraventii si se pedepseste cu amenda intre 5.000- 10.000 lei pentru persoanele fizice si intre 30.000-60.000 lei pentru persoanele juridice urmatoarele:
v  13. Pentru nefurnizarea datelor corecte pentru elaborarea evaluarilor impactului asupra mediului, sis nefurnizarea rapoartelor de amplasament
v  25. Pentru distrugerea habitatelor naturale, a florei si faunei

      (3)( modificat prin legea 265/2006) constituie contraventii si se pedepseste cu amenda intre 7.500- 15.000 lei pentru persoanele fizice si intre 50.000-100.000 lei pentru persoanele juridice urmatoarele:
v  14. Pentru nerepararea prejudiciului si a urmarii acestuia, potrivit principului “poluatorul palteste”

·         Hotarare Guvernamentala nr. 1470/2004
Art 13
        (1)Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei pentru persoane fizice şi de la 10.000 lei la 30.000 lei pentru persoane juridice pentru nerespectarea urmatoarelor prevederi :
v  Art.4, (5) deseurile un au fost sortate, colectate, pretratate, tratate, valorificate si eliminate in amplasamentele operatorilor economici
v  Art. 5 (1), c) titularul activitatii de constructie nu a sortat deseurile de pe amplasamentul respective la locul de producere
          (4) pentru nepredarea pe baza de contract a deseurilor unui operator economic
v  Art. 8 (1) titularul activitatii de constructii un a raportat autoritatii locale de mediu realizarea obiectivelor naţionale de reciclare/valorificare, şi cantităţile de deşeuri provenite din activităţile de construcţii, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 856/2002, cu completările ulterioare
v  Art. 10 (4) Deţinătorul de deşeuri este responsabil să efectueze analiza deşeurilor generate, în situaţia în care există suspiciuni privind conţinutul de substanţe periculoase, pentru a determina natura acestor substanţe, în scopul respectării condiţiilor de depozitare
v  Art 17 pregatirea deseurilor provenite din constructii pentru valorificare si reutilizare

        (2) Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 8.000 lei pentru persoane fizice şi de la 30.000 lei la 50.000 lei pentru persoane juridice pentru nerespectarea urmatoarelor prevederi :
v  Art 4.  (2)  pregatirea deseurilor in scopul reutilizarii si reciclarii
v  Art 5.  (1)  –b)tinerea unei evidente cantitative a difeirtelor tipuri de deseuri
                              -d)sa predea deseurile reciclabile si reutilizabile unor operatori economici autorizati
                              -e) să asigure reutilizarea, valorificarea, reciclarea deşeurilor prin mijloace proprii daca e cazul
                              -g) să depună o sumă de bani într-un cont de trezorerie administrat de autoritatea administraţiei publice locale, înainte de începerea lucrărilor de construire sau desfiinţare, care să asigure gestionarea corectă a deşeurilor
                             -h) să depună la autoritatea emitentă a autorizaţiei de construire /desfiinţare, înainte de începerea lucrării, un plan de gestionare a deşeurilor din construcţii
                       (2) Titularul activităţii de construcţii are obligaţia să încheie contracte cu operatori economici autorizaţi să colecteze si să transporte deşeurile provenite din activităţile de construcţii
                       (3) Se interzice eliminarea prin depozitare a deşeurilor reciclabile/ valorificabile provenite din activităţile de construcţii


MASURI DE PREVENIRE
       Daca aceste fapte ar fi sesizate,autoritatile administratiei publice locale ar trebui sa stabileasca gravitatea actiunilor si sa amendeze persoana sau persoanele responsabile, potrivit art. 97 al OUG 195/2005 (modif. prin Legea nr. 265/2006).
       Conditionarea mult mai aspra asupra acordarii autorizatiilor de construire respectiv desfiintare ar duce la o rata mult scazuta a deseurilor depozitate necontrolat. De asemenea, respectarea cu strictete a sanctiunilor ar descuraja populatia in acest sens.
       O mai buna promovare si informare a importantei efectului asupra mediului atat pentru autoritatile publice cat si pentru populatie asa cum este mentionat si in art . 90 e) a OUG 195/2005.
       Imbunatatirea supravegherii un doar a operatorilor economici (art. 90 h) – OUG 195/2005) ci si a populatiei, fapt ce ar duce la o mai buna conservare si protejare a zonelor verzi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu